Tarbiyatul Awlad

Sedang berusaha untuk menghabiskan buku karangan Abdullah Nasih Ulwan ini. Buku yang praktikal dan mesti dibaca oleh semua yang concern tentang pembentukan generasi Islam yang gemilang. Tak perlu tunggu dekat nak kahwin baru nak baca, takut tak sempat nak habiskan dan itu satu kerugian buat diri dan ummat.

Tanggungjawab

Membaca buku ini menimbulkan kesedaran kepada pembaca tentang tanggungjawabnya kepada ummat. Tanggungjawab itu bermula dari diri sendiri, kemudian kepada keluarga yang disayangi. Rasa bertanggungjawab ini perlu disemat dalam diri dan perlu diawasi supaya tidak hilang di tengah kesibukan duniawi. Dengan perasaan ini berkobar dalam diri, insyaALLAH setiap tindakan dan kata-kata akan selari dan terpandu untuk memenuhi amanah yang besar ini.

Istiqamah

Tapi bagaimana nak istiqamah dengan amal ini? Pasanglah niat yg murni. Niat nak capai redha Ilahi. Niat untuk tengok generasi ini gemilang kembali. Niat untuk berjumpa kembali di syurga Firdausi. Semoga dengan niat yang betul ini, ALLAH beri kekuatan untuk istiqamah sehingga kita meninggalkan dunia yang fana ini.

Awaslah dengan niat yang salah!! Khuatir ALLAH lemahkan semangat dan bebankan diri. Tengok-tengok dah tak bersama dalam kafilah da’wah ini. Na’uzubiLlah.

Wallahu a’lam…Doakan supaya mudah urusan =)

Advertisements

3 Responses so far »

  1. 1

    almuhandisi said,

    salam akhi..

    nih mcm nak bagi *hint something jer..haha

    anyway how can i get that book? is it in malay?english? arabic?

  2. 3

    idris shahrom said,

    huhu..

    salam syeikh.. xtau pun ade blog.. huhu..

    dah la tu, cakap ngn akram dalam sama frequency..hehe.. selamat yer melangkah ke maratib amal yg seterusnya.. tahniah2!!

    akram.. bile nk buat announcement secara besar-besaran nih?

    wslm


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: